Tandem paragliding - tandemový skok padákem Beskydy

Dotazy a zajímavosti

Dotazy

Je paragliding skutečně bezpečný, nemůžeme vletět do vzduchové díry a spadnout ? Nemůže se padák v turbulenci zbortit nebo zamotat ?

Paragliding je bezpečný sport, možná je to nejvíce bezpečný letecký sport, jaký existuje. Je to dáno tím, že paragliding je velice jednoduchý a řízení padáku není žádná věda, lze se to naučit na týdenním kurzu. Do velké míry je to dáno tím, že paraglidingový padák je "autostabilní", pokud by pilot pustil řízení a dal si ruce do klína, padák nadále poletí, a to víceméně stále rovně, dokud by i s pilotem nepřistál.

Nejčastějšími důvody úrazů je létání v nevhodných meteorogických podmínkách, např. při silném, nárazovitém větru, nebo před bouřkou. Dalším důvodem může být nezkušenost pilota a přecenění vlastních schopností, nebo let na padáku, který neodpovídá pilotnímu průkazu pilota, nebo je ve špatném technickém stavu.
Tandemový padák je navržen s vysokou pasivní bezpečností, tzn. že pokud by došlo k jeho částečnému zborcení při letu v turbulentnějších povětrnostních podmínkách (což se v termickém počasí občas stane), nic se neděje, padák pokračuje dál v letu a během okamžiku se zase sám srovná do původní podoby. I kdyby došlo k situaci, kterou by pilot nedokázal vyřešit, stále může použít záložní kulatý padák, který by zajistil bezpečné přistání. O bezpečnosti našich tandemových letů vypovídá i fakt, že za 10 let jejich provádění jsme se nikdy nedostali do situce, která by vyžadovala použití záložního padáku.

Takže odpověď na otázku... ano, teoreticky to možné je, ale v praxi, při létání na bezpečném padáku, který řídí zkušený závodní pilot, nikoliv.

 

Jaké počasí je pro let vhodné ?

Počasí je pro bezpečný a příjemný let opravdu důležité. Nejlepší podmínky pro létání jsou slunečné počasí, vítr do 8 m/s bez větších nárazů a alespoň nějaké mraky typu Cumulus. Lze létat, i když je zataženo, pak ale nefungují termické stoupavé proudy a pilot většinou létá jen v těsné blízkosti kopce, kde jej nadzvedává vítr - pokud fouká dostatečně silný. Slabší místní přeháňka také není problém, padák je schopný letět i v dešti, je to problém spíš pro pilota a pasažéra, moknout za letu je trochu nepříjemné :)

Vyloženě nebezpečné počasí je bouřkové, v bouřkách se vyskytují velmi silné stoupavé i klesavé proudy a extrémní střihy větru. Ve větších výškách mrzne a mohou se vyskytnout kroupy. Silná bouřka dokáže negativně ovlivnit směr i sílu větru na místě, které je od bouřky vzdálené až 10-15 km. Bouřkám se vyhýbají i dopravní letadla.
Dále je pro let nebezpečný silný vítr. Paraglidingový padák má jen omezené možnosti zvýšení rychlosti letu, pokud by vítr začal foukat větší rychlostí, než je padák schopný letět, tak by začal vůči zemi couvat a mohl by se dostat za kopec, kde se v silném větru vyskytují turbulence.
Zkušený pilot s dlouhou praxí o všech potencionálních rizicích ví, před letem má nastudovanou předpověď počasí a před letem, i v jeho průběhu sleduje podmínky, které panují v okolí kopce.


V jaké výšce asi poletíme ?

Dosažená výška nad zemí závisí na Vašem typu letu a meteorogických podmínkách. Při Vyhlídkovém letu to bývá 50-150 metrů nad kopcem, při Termickém letu 100-500 metrů nad kopcem a při Termickém Extra letu 300-1000 metrů nad kopcem. Vzhledem k místu přistání a okolnímu terénu je převýšení samozřejmě větší o výšku kopce, což bývá 400-500 metrů.

 

Je k letu nutná fyzická kondice ?

V podstatě ne. Stačí, pokud jste schopni se krátce rozběhnout. S trochou nadsázky lze říci, že čím méně vážíte, tím méně budete muset při startu běžet :) Samozřejmě záleží i na povětrnostních podmínkách na startu, pokud fouká protivítr (a ten na kopci fouká téměř vždy), je start jednodušší. Po startu budete sedět v pohodlné sedačce a užívat si let. Přistání bývá jemné, bez nárazu, a přistanete buď na nohy, nebo na vzduchový chránič v sedačce.

 

Můžu si do vzduchu vzít kameru nebo foťák ?

Ano. Za letu máte k dispozici "firemní" kompaktní fotoaparát přivázaný k sedačce, ale nic vám nebrání, vzít si vlastní foťák, nebo kameru. Jen doporučujeme přivázat si ho nějakým způsobem k sobě, aby nemohlo dojít k nechtěnému upuštění, protože to byste se s ním již neshledali :). Na startu a na přistání Vás mohou fotit, nebo natáčet přátelé z Vašeho doprovodu.

 

Může letět současně více pasažérů ?

Ano, ale ne na jednom padáku :) Běžně jsme schopni zrealizovat současný let 2 osob, tzn., že odstartujete brzy po sobě a ve vzduchu se budete "potkávat". Pro současný let více osob je vhodné vybrat delší - Termický let, protože ne vždy a ne na všech startovištích lze odstartovat hned po sobě. Pokud chcete letět současně s jiným pasažérem, napište to do poznámky v Přihlášce.

 

Podle čeho se vybírá kopec, ze kterého se poletí ?

Především podle směru větru. Padák má na své přední straně otvory, kterými vzduch vstupuje dovnitř a plní jej. Po naplnění vytvoří profil křídla, díky tomu může letět stejně jako letadlo. Při startu proto musí foukat alespoň slabý vítr proti směru startu. Pokud by vítr foukal např. zezadu, padák se nenaplní a odstartovat není možné. Za letu zůstávají plnící otvory otevřené a proudící vzduch tak vytváří uvnitř padáku přetlak a pomáhá jej udržovat ve správném tvaru.

 

Zjistil jsem, že Poukazu brzy skončí platnost a již nestihnu letět. Je možné platnost prodloužit ?

Pokud jste na let přihlášení a máte zájem letět, není třeba žádat o prodloužení, Váš let se uskuteční i po konci platnosti. Jestliže jste na Poukaz zapomněl a jeho platnost vypršela, Váš let nebude možno uskutečnit.
Příklad 1: Platnost Vašeho Poukazu končí v říjnu, na let jste se přihlásil v září, ale let se již nestihl do konce sezony (tj. obvykle do konce září) uskutečnit: Nic se neděje, Poukaz je nadále platný, Váš let se uskuteční příští rok na jaře.
Příklad 2: Platnost Vašeho Poukazu končí v říjnu, ale zapomněl jste na něj a na let se nepřihlásil. V listopadu jste si vzpomněl a chtěl byste letět na jaře: Váš Poukaz je již neplatný a let nebude možno uskutečnit.

 

Můj let se již nestihne do konce sezony uskutečnit, je možné Poukaz stornovat a vrátit peníze ?

Lety se uskutečňují průběžně po celou sezónu dle datumu přihlášení klientů na let, jejich časových možností a vhodnosti počasí pro daný typ letu. Jestliže jste uvedl pouze několik málo možností, kdy můžete letět, je možné, že se Váš let v daných termínech z důvodu nevhodného počasí, nebo zaplněného termínu neuskutečnil. Rovněž na konci sezony nebývá často vhodné počasí zejména pro Termický let. Pokud se tak stane a Váš let se tento rok již nestihne uskutečnit, uskuteční se příští rok, viz předchozí dotaz.

Stornovat Poukaz a vrátit peníze je možné při splnění těchto podmínek:
1. Na let jste se přihlásili nejpozději v den konce platnosti Poukazu.
2. Neodmítnuli jste více než 3 nabízené termíny letu. Jako odmítnutí termínu bereme i to, že se vám opakovaně nedovoláme.
3. Poukazu skončila platnost před více než 12 měsíci.

V tomto případě se má za to, že vznikla překážka pro uskutečnění letu na straně provozovatele a bude Vám vrácena celá cena Poukazu.

 

Jsem přihlášený(á) na let, ale z nějakého důvodu (např. dlouhodobá nemoc, pobyt v zahraničí) nemohu, nebo nechci letět. Může místo mě letět někdo jiný ?

Pokud je Poukaz stále platný, tak může. Nový majitel Poukazu vyplní Přihlášku na let a do poznámky uvede, že je novým majitelem.

Pokud se jedná o Poukaz zaslaný v elektronické formě (v PDF), musí nový majitel uvést i jméno, příjmení a telefonní číslo původního přihlášeného. Jedná se o opatření proti zneužití.

Ve sporných, nebo nejasných případech může být u původního majitele telefonicky ověřováno, zda-li Poukaz skutečně prodal / věnoval někomu jinému.

 

 

Mohu letět, i když nemám Poukaz ?

Je to možné při splnění dvou podmínek:
1. Musíte být nejméně 2 zájemci o let
.
2. Nesmíte chtít letět o víkendu (bývají zaplněné)

Typickým příkladem, kdy to možné je, je ten, že jste rodina, nebo skupina přátel, která je v Beskydech na dovolené a jednou z aktivit, kterou si chcete splnit, je tandemový paragliding. Pokud tyto 2 podmínky splňujete, zavolejte nám (nejlépe večer), nebo pošlete SMS na číslo uvedené na stránce O nás. Řekneme Vám, kdy by mohlo být vhodné počasí a domluvíme detaily.

 

Je těžké naučit se létat ?

Není. Paragliding je nejjednodušší způsob, jak létat. Pro to, aby člověk mohl samostatně létat, stačí absolvovat týdenní kurs v nějaké paraglidingové škole, na kterém se naučí všechny potřebné teoretické i praktické dovednosti. Jde zejména o techniku startu, přistání a ovládání padáku. Z teorie jde o základy meteorologie, aerodynamiky, konstrukce padáku, leteckých předpisů a zdravovědy.
Je samozřejmé, že po týdenním kursu se člověk nestane dobrým pilotem, musí se dále vzdělávat a zejména co nejvíce létat. Školy paraglidingu nabízejí další zdokonalovací kurzy a létání pod dohledem instruktora, ať už na kopci, nebo na louce.

 

Kolik stojí paraglidingová výbava ?

Pokud budeme uvažovat novou výbavu, tak nejdražší položkou je padák, který stojí 50-60 tisíc. Dalšími nutnými položkami výbavy jsou sedačka, záložní padák a přilba. Celkem cca 70-80 tisíc. Zachovalou starší výbavu jde pořídit přibližně za polovinu.
Tandemová výbava je dražší, stojí asi 100 tisíc.
Může se to zdát hodně, ale pořád je to nejlevnější "letadlo", s jakým lze létat. Navíc ho člověk může během pár minut složit do batohu a jít znovu letět.

 

 

Zajímavosti o paraglidingu

Jak a kdy vznikl paragliding ?

Za počátek vzniku paraglidingu lze považovat rok 1985, kdy se ve větším měřítku začaly obdélníkové, parašutistické seskokové padáky používat i pro lety ze strmých svahů vysokých hor. V roce 1988 se objevily první padáky s elipsovitým tvarem určené přímo pro paragliding a znamenaly oddělení světa parašutismu a paraglidingu. Od této doby se paragliding vyvíjí nezávisle na parašutismu. Elipsovitý tvar a používání nových látek a konstrukcí znamenalo výrazné zvýšení výkonu padákových kluzáků ve smyslu schopnosti letět především dopředu, ne pouze klesat. To umožnilo jejich používání k dříve nemyslitelnému způsobu - dlouhým letům na velkou vzdálenost při využívání termických stoupavých proudů.
U nás došlo k rozvoji paraglidingu až po roce 1989, kdy vznikla řada výrobců i škol, z nichž někteří existují dodnes. Z pohledu počtu výrobců padákových kluzáků v poměru k počtu aktivních pilotů patří ČR mezi světovou velmoc a u nás vyráběné padáky se svou kvalitou plně vyrovnají zahraničním. Velká většina u nás vyráběných padáků a dalšího vybavení se vyváží do zahraničí.


Jak dlouho se lze udržet na padáku ve vzduchu ?

Pokud jsou vhodné podmínky, lze létat od rána až do večera. Teoreticky by bylo možné letět i v noci, ale z bezpečnostních důvodů je to zakázané. Pokročilejší piloty nebaví létat několik hodin u jednoho kopce sem a tam a vydávají se na přelet, kdy se snaží využíváním stoupavých proudů uletět co největší vzdálenost. Světový rekord při letu na vzdálenost jedním směrem je přes 500 km, český rekord je 336 km. Doba strávená ve vzduchu u podobných rekordních letů přesahuje 10 hodin.


Jak vysoko lze vystoupat ?

Pro stoupání využíváme termické stoupavé proudy, které v našich podmínkách končí nejčastěji ve výšce 1500 - 2000 metrů. V Alpách ale není vyjimkou dosažení výšky 3500 metrů. V obou případech jsme limitovaní výškou, ve které se tvoří mraky, protože v mracích se létat nesmí, není v nich vidět dále než na 15-20 metrů a proto v nich hrozí ztráta orientace, nebo srážka s čímkoliv jiným, co létá.
Samozřejmě ne každé počasí a ne každý mrak na obloze znamená, že jsou dobré termické podmínky a bude možno nastoupat několik stovek metrů nad kopec. Předpokladem dobrých podmínek je slunečné počasí a alespoň nějaké mraky typu Cumulus.


Dá se létat i v zimě ?

Ano, ale je nutné teplé oblečení a při delším letu vyhřívané rukavice. Přesto začne být člověku po nějaké době zima a musí přistát. V zimě moc nefungují termické stoupavé proudy a směr a síla větru je těžko předvídatelná, proto jsou delší lety vyjimečné. Často jsou kopce v mracích a nejde na ně vyjet autem, proto je cesta nahoru ve sněhu a s batohem važícím 15-20 kg namáhavá. Pokud to ale pilot už nemůže vydržet a je ochoten se vydat na zimní výlet s nejistotou, zda-li vůbec poletí, tak lze říci, že i v zimě létat lze :)

 

V čem se soutěží na paraglidingových závodech ?

Existují dva typy soutěží. První je na přesnost přistání, kdy se piloti snaží přistát co nejblíže středu vymezeného kruhu. Druhým, populárnějším typem soutěže je soutěž v přeletech, při které se piloti snaží uletět vytýčenou trať v co nejkratším čase. Tato trať může měřit i 60-80 km a piloti mohou strávit ve vzduchu třeba 4 hodiny. Při letu využívají termické stoupavé proudy, které vznikají díky slunečnímu záření. Vzdálenost, kterou pilot uletěl, se měří pomocí GPS, kterou má každý pilot u sebe.
Své vlastní soutěže mají i motoroví paraglidisté, kteří pro pohyb vzduchem používají motor s vrtulí. Motorový paragliding není tolik rozšířený jako bezmotorový, zejména kvůli ceně motoru a odlišné filozofii létání.

Naši piloti se během sezony pravidelně zúčastňují několika spíše menších závodů v přeletech a nejnovějším úspěchem našeho hlavního tandempilota je 3. místo v celkovém pořadí závodů České ligy paraglidingu 2018.

 

Aktuality

12.9.2019: Počasí na víkend:

O víkendu 14.-15.9. konečně očekáváme vhodné počasí pro lety.

V sobotu 14.9. budeme létat na Javorovém. a v neděli 15.9. očekáváme vhodné podmínky na Ondřejník - bude ještě upřesněno.
V neděli bude odpoledne foukat silný vítr, létat se nebude.

8.9.2019: Předpověď počasí:

Tento víkend opět nevyšlo počasí, bylo hodně deštivo.

Podle dlouhodobé předpovědi nás ale čeká "babí léto", tak snad se ještě najdou dny a víkendy s počasím vhodným hlavně na terény Velký Javorník a Javorový.

30.8.2019: Předpověď počasí:

V neděli 1.9. očekáváme vhodné podmínky pro let na terénu Straník.

28.8.2019:

Zítra, tj. ve čtvrtek 29.8. budeme létat na Ondřejníku.